En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Kläder - viktigt även för barnen?!

Av Kattis - 10 maj 2010 10:00

Vi människor prioriterar väldigt olika beroende på storlek av plånbok.

De som har en stor andel pengar över efter alla månadens utgifter väljer ofta att lägga dem på kläder med större prislappar.

För dem som bara har några ören kvar är ett par nya byxor från H&M superlyx!


Det ger av naturliga skäl en viss spridning gällande klädsortimentet hos barnen i skolan. En del lär sig tidigt att känna en högre status för plagg från de finare hyllorna. Och därmed tvärtom för kläder av betydligt billigare sort.


Det gäller förstås inte de små barnen, de är lyckligt ovetandes om dessa triviala tankar!

Men hos tonåringarna har detta blivit en livsviktig identitetshöjare.....


Jag skyller förstås allt på oss vuxna och samhället i stort. För var har de annars lärt sig detta?! 

Och vi är många som gillar kläder och ännu mer kläder från fina gatan, vare sig vi har råd med dem eller inte.


Men med detta kommer också en förhöjd status för dem som klarar av att införskaffa de dyrare märkena. För de som inte frågar var vi köpt våra plagg utan från vem...


Och det kommer också i uttryck hos eleverna i skolan. Både att de med billigare kläder lätt själva känner sig sämre och att andra tycker de är sämre....

Mobbing börjar ofta av att någon ser "annorlunda" ut.

Även om mobbaren kan hitta vilken ursäkt som helst, det ligger ju i dennes egen vilja att mobba.


Men det får mig ofta att fundera på om det där med skoluniform kanske vore en bra idé?

Skulle det få barnen att se bortom kläderna hos varandra?

Att inte stämpla varandra för hur de ser ut?

Och kanske få dem alla att känna sig mer jämställda?


Jag är vanligen helt emot alla typer av regleringar för hur vi ska leva. 

Anser att allas rätt till frihet av vardag och leverne är superviktig!

Men just det här kanske ändå vore nått?

Skoluniform som standard i alla skolor.........

 
 
ppi

ppi

10 maj 2010 13:42

Jag håller mig till att läsa och kommentera din blogg, skriver jag mina tankar i min blogg så blir det debatt -> jag blir eld och lågor och ska hävda mig för jämnan. Det har jag inte tid med ;P
Till saken, jag tycker alla kommunala skolor borde ha skoluniform upp till gymnasiet.
Det är underbart roligt med kläder, men kläder kostar, och alla har inte råd med en hel garderob märkeskläder och innekläder för att ungarna ska passa in i skolan. Ska barn få lida för att deras föräldrar inte har möjlighet att ge dem det som "krävs"? Det kommer alltid att finnas mobbing, uppdelning och utanförskap, men om man slipper trendjakten så kanske en del av pressen minskar.

http://ppi.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

10 maj 2010 17:28

Instämmer med er båda! Jag har aldrig förstått varför det är omodernt med skoluniform, medan det för en busschaufför, vårdpersonal, polis, flyg, militär osv, inte bara är accepterat, utan även vad vi förväntar oss, i princip kräver.

Däremot är jag emot regler kring uniformen, som t ex ärmar som inte får vara uppkavlade etc. För det ska inte råda någon disciplin a la militären i skolan. Barnen måste fortfarande få lov att uttrycka sig, om de så bara handlar om att ha en skoljacka "ut och in"-vänd..

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

elinor

10 maj 2010 20:58

Nej säger jag till skoluniform. Är det inte kläderna man mobbas för så är det annat. Dem som mobbar är rädda och osäkra och har ett behov att hävda sig...därför sätter dem sig på andra.
Vi måste bekämpa mobbning av alla slag på andra sätt än att försöka sudda ut våra olikheter.
Och sen är det nog inte bara dem fetavlönade som har "råd" att köpa de fina dyra kläderna....kreditkort typ..
Ursch, blir för övrigt ledsen och förbannad i det stora hela över hur det börjas i skolorna. Det är verkligen ett föräldraproblem att lösa tillsammans!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards