En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Olika uppfattningar...........

Av Kattis - 9 maj 2010 12:26

Debatten kring nakenhet bland barn blev rätt het.

Kul! Det var tanken........

Att jag har en klar uppfattning kring var jag står vill inte inte helt motsätta mig. Men "ppi" skriver att jag måste se saker ur andra människors perspektiv innan jag kan bilda mig en egen ärlig åsikt.

Håller med till fullo!

Varför tror du jag drar igång funderingarna här annars?! Om jag sket fullständigt i era åsikter och synvinklar hade jag ju inte alls behövt lägga ut mina tankar här.

Det är ju det som är hela grejen, att jag vill höra vad ni andra tycker.

Även ni får ju då höra alla möjliga åsikter från varandra.......

Och det kan ju inte vara annat än lärorikt, på ett eller annat sätt.


Det här med att flickor också ska få en självklar rätt till sina kroppar och sin sexualitet är ju jätteviktigt. Men för att vi verkligen ska kunna ta tag i problemet måste vi ju också vara ordentligt medvetna om det!

Vi måste inse att det sitter i ryggraden på de flesta av oss. Att det är inlärt, både hemifrån kanske och från samhället, att killar på ett naturligare sätt har rätt att både visa sig och ta på sig själva.

Det finns som en åsikt hos de flesta av oss att det är fel och att tjejer ska ha samma naturliga frihet.

Och det måste vi jobba för!


Det här med att låta barnen vara nakna är ju en helt annan grej egentligen. Det var inte dit jag ville komma i första hand, utan endast synen på skillnaden mellan könen.

Men det är ju också ett intressant ämne.

Som jag redan hävdat är det helt upp till var förälder att göra vad som passar dem.

Jag vill inte, fastän jag inte har några döttrar, att de är nakna bland folk på en strand.

Och om jag skulle ha en dotter skulle jag vara ännu mer emot.

Sen kan det kännas som en bakåtsträvan rent feministiskt sett.

Men jag vet hur flickor kan utsättas........

Och för mig känns det viktigt att lära barn att deras kroppar är just enbart deras.

Att på något sätt stärka deras integritet.


Och att lära dem att älska sina kroppar och sina själar kan man säkert göra ändå!


 
 
Tinx

Tinx

9 maj 2010 16:24

Detta inlägget är väldigt bra!
Jag vet själv som tonåring hur andra personer i min ålder reagerar angående ämnet som du tar upp. Många tjejer säger att det är äckligt och ointressant att utforska sig själv. Mest för att dom antingen tycker det är pinsamt eller helt enkelt aldrig vågat utforska sig själva. Kanske på grund av rädsla eller att man känner sig obekväm?

Jag tycker personligen att det är synd att det är så accepterat bland killar och mindre accepterad bland tjejer.

http://tinx.bloggplatsen.se

 
ppi

ppi

9 maj 2010 18:03

Jag förstår hur man tänker när man vill skyla sina barn, framför allt flickor, personligen så stärker jag hellre min dotters känsla av att få vara barn och opåverkad än dra in henne i en vuxens värld av rädslor och begränsningar.
Ska man alltid gå med tanken i bakhuvudet att det kan finnas pedofiler i närheten? Eller våldtäktsmän och mördare? Hur begränsar man inte livet då? Medvetenhet är absolut bra, men att utgå ifrån och begränsa sig pga det känns inte okej - för mig.
Jag är inte feminist, jag tror inte på ett likställt samhälle för män och kvinnor. Men Oavsett kön så är barn barn, och borde så få vara.

http://ppi.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards