En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 7 maj 2010

Skyl era döttrar!

Av Kattis - 7 maj 2010 12:35

Badstrand full med människor i alla möjliga storlekar, former och modeller.

Bland dessa horder av långbenta springer naturligtvis minst lika många kortbenta.

Barn i mängder, också dem i olika storlekar och modeller.......

Många av dem nakna.


Där kommer mina funderingar in.

Det är lika på badhuset. Barn som följer med sin förälder in i det andra könets duschrum. Inget konstigt i det.

När blir det konstigt.........När ska man börja dölja barn och vuxen för varandra?

Jag är inte alls bekväm med att grabbarna kommer in när jag står i duschen.

Lille tvååringen känns det lite naturligare med, men för de andra vill jag dölja mig.


När mina små gossar springer nakna är de ju helt underbara. Små söta barnrumpor...

Men en naken tjej känns tabu direkt.

Jag har ingen dotter själv, men känner mig riktigt illa till mods de gånger jag ser någons lilltjej naken på stranden. Skyl henne tänker jag bestämt!


Varför det har blivit så är väl ingen fundering egentligen, så har vi ju formats genom århundraden. Men att det sitter i så starkt ännu, i alla fall hos mig.

Jag tycker inte flickor ska vara nakna på allmänna platser alls, hur små de än är.

En kille däremot känns helt okej.....


En del vill försöka skapa om våra världsbilder och lära sina barn en totalt avslappnad hållning till nakenhet. Det låter väl egentligen rätt sunt och bra.

Men att höra hur mödrar går omkring topless runt sina tonåringar på tomten vid poolområdet, känns helt udda för mig.

Jag vill inte säga att det är fel, det är helt upp till var och en. Men jag skulle aldrig kunna göra något liknande. 

Jag vill tvärtom lära mina barn att deras kroppar är hemliga och inte ska visas för någon!

Förrän den dagen kommer då de träffar någon de verkligen tycker om och vill visa sig för........Men det dröjer hävdar jag bestämt!


 
 
Linda

Linda

7 maj 2010 13:21

du har faktiskt en poäng där, att tjejer inte borde visa sig nakna:p

rösta på mig i veckan´s blogg om jag går vidare ikväll kl 20:00 :)

http://lindismalmis.bloggplatsen.se

 
riesling

riesling

7 maj 2010 13:44

Ojojoj ... Varför är det skillnad på små flickor och små pojkar?!?
varför måste flickorna skyla sig om det är okej att pojkarna går nakna (små barn, alltså)?
Är inte det att skapa funderingar på ett dumt sätt. Att flickor har något annat än pojkar eller tvärtom?

Jag håller totalt med att barn ska skylas på stranden när de har blivit lite större.
Jag håller med att det är en svår balans när de går med sina föräldrar i omklädningsrum - ibland är det svårt att klara balansgången när man är ensamstående förälder med barn av ett annat kön än man själv är. Jag menar, ska man inte bada i badhus under flera år eftersom barnet inte klarar av att byta om själv med skåp, nyckel och främmande människor? Nja, det är inte en helt lätt situation, men där får man låta det sunda förnuftet råda på något sätt.

Däremot att låta ett visst kön skyla sig på stranden medan ett annat ska kunna springa nakenfis, bara beroende på könstillhörighet - det är näst intill befängt!

Så tycker jag.

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mia S

7 maj 2010 13:48

Tycker det är minst lika dåligt av en mamma att låta sina pojkar springa med snoppen i vädret! Gör ingen skillnad på mina barn där, ingen är naken, oavsett kön! Vad gäller badhuset så går nog gränsen när man börjar skolan, tycker jag!

 
ppi

ppi

7 maj 2010 13:50

Varför är det mer okej med en naken kille?
..ett naket barn är ett barn, oförstörda av ideal och folks åsikter. Låt dem vara barn.
De har outvecklade kroppar och rör sig inte lika smidigt som vuxna, kläder skyler de sig med resten av livet. Så, om jag är på stranden med min 4åriga dotter så skiter jag fullständigt i vad folk tycker om hon vill bada naken. Ska jag istället hämma henne genom att övertyga henne om att skyla sig? De hinner bli påverkade, låt dem leva opåverkade ett tag till.

http://ppi.bloggplatsen.se

 
ppi

ppi

7 maj 2010 13:54

dessutom, vuxna kroppar är hemliga av en orsak.. en sexuell orsak. Varför ska en barnkropp vara hemlig?
Åldern spelar in, en 5-6 åring är medveten om sin kropp, då är det tabu för dem att visa sig naken. Just för att de är sånt dom lär sig av allmänheten, dagis, kompisar etc.

http://ppi

 
sanna

sanna

7 maj 2010 14:05

jag har ingenting emot dig eller dina åsikter, men det måste vara ganska jobbigt att dagligen ha så otroligt mycket värderingar,funderingar,problematik,undringar, etc? ingenting verkar ju handla om: yes, idag hade jag å barnen superkul .eller idag gjorde jag en otrligt häftig sak, utan alla inlägg handlar om någon norm, värdering, fråga, uppfostran etc? är du en kontrollbehovsmänniska som måste ventilera alla slags frågor som dyker upp eller är du bara en fantastisk tjej som älskar att argumentera med folk? haha :) som sagt, har ingenting emot dig, men ibland vill man bara viska lite enkelt: släpp loss :)

http://www.sannaengstrom.bloggagratis.se

 
Lyllan

Lyllan

7 maj 2010 14:14

Kan hålla med dig till viss del. Jag har ju inga barn själv än, så kanske inte alls kan sätta in mig i den frågan på samma sätt som en förälder. Men jag tycker att tjejer ska ha samma rättigheter som killar, så vadför ska dom inte får gå nakna?

Men å andra sidan så har vi så många snuskgubbar, som säkert blir eggade när småflickor går nakna på standen, och det äcklar verkligen mig! Synd att saker och ting ser ut som det gör =/

Vet inte om jag kommer låta mina barn leka nakna på stranden och vet inte heller hur länge i sådant fall, sådant som visar sig. Däremot om man är på ett litet ställe utan folk så ser jag inge hinder till att småttingarna är nakna.

http://gasoline.bloggplatsen.se

 
Josefine

Josefine

7 maj 2010 14:23

Vet inte om det är din åsikt att det borde vara så eller att du mer tycker att det är konstigt att du känner så - jag tänker på dina tankar kring att det är konstigare att småflickorna är nakna än pojkar. Hur som; jag tycker inte det är, och absolut så ska det inte vara så, att det är knasigare med en naken flicka än en naken pojke.

"Men att höra hur mödrar går omkring topless runt sina tonåringar på tomten vid poolområdet, känns helt udda för mig." - Håller med, det känns lite konstigt & to much. Däremot tror jag det är viktigt att visa barnen att kroppar och nakenhet inte är något fult och att man ska vara stolt över sig själv. Får känslan av att lära barnen att kroppen är hemlig och att den inte ska visas för någon tror jag dock inte leder till en bra känsla kring sin egen kropp. Men det är vad jag tror :)



http://josefinegoransson.bloggplatsen.se

 
cicci

cicci

7 maj 2010 15:20

håller med dig helt i det du skriver.... Jag tänker inte ens låta min ettåriga dotter springa ute helt naken. Vem fan vet vad de e för folk som e runt omkring henne tex på stranden !

http://www.qdela.bloggplatsen.se

 
Agnes

Agnes

7 maj 2010 15:55

Jag skulle tycka att det var konstigt att tjejer i min egen ålder skulle gå om kring nakna, men att små barn, kille eller tjej, känns inte ett dugg konstigt. Om man redan som liten får veta att det är konstigt om går runt naken på stranden... Det är en annan del av livet, om du fattar?

http://ponnyagnes.bloggplatsen.se

 
susanna55ss

susanna55ss

7 maj 2010 16:52

Det här kan leda till intressanta diskussioner...
Sin kropp är inget man bjuder ut till vem som helst, allrahelst inte sina barns kroppar, men samtidigt ska man då upprätthålla ett naturligt förhållningssätt till nakenheten. Dt är viktigt att lära sina barn, att det är dom själva som äger sin kropp. Ingen annan har rätt att ta för sig av den. Hoppas många funderar på detta...

http://susanna55.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Moi

7 maj 2010 17:21

E?

 
Ingen bild

anonym

7 maj 2010 17:26

asså, tjejer och killar ska få lika mycket respekt här i sverige. och alla är unika...
alla borde få vara nakna, när de är små iallafall

 
Ingen bild

Andrea

7 maj 2010 17:52

är du muslim eller?

 
Fröken Svår

Fröken Svår

7 maj 2010 18:18

Det är ett tufft ämne att diskutera. Det finns ju lika många åsikter som människor som tycker liksom. Fast jag förstår inte varför du tycker det är värre att små flickor vistas på stränderna utan baddräkt. Jag menar, killarna visar ju ändå mer. Och alla är ju bara barn! Kanske borde det vara samma för alla. Att på allmänna badplatser råder samma regler som i badhusen. Och sen att vissa badhus numera tillåter vuxna kvinnor att bada topless, det är stört! Vad ger dem för budskap egentligen? Men som sagt, det är ett tufft ämne. Kul att läsa din åsikt! (:

/Fröken Svår

http://biancalagerlof.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

7 maj 2010 18:31

Hm, jag håller inte med riktigt. Jag har själv också bara söner. Men jag reagerar inte annorlunda när de springer nakna på stranden mot när deras flickkusiner- och sysslingar i samma ålder gör det. Barnen, och särskilt flickor, lär sig så snabbt ändå att deras kroppar är hemliga. Och att vi dolt flickorna så mkt är säkert en bidragande faktor till att tjejers sexualitet inte alls är lika normal som killars och att kroppen är ful.

Personligen gillar inte jag att näcka i duschen på badhuset och bryter gärna mot regler genom att dra på mig baddräkten direkt vid ombytningsbåset - men det lär vi oss tids nog ändå.

Jag tycker det är underbart så länge barnen är så frisinnade att de inte låter en kropp utan kläder hämma dem. Min äldste som är 5 år börjar redan bli tveksam till att bada naken ens i stugan där bara familj badar på "vår" strand. Trots att INGEN nämnt något om badkläder etc.
Barn känner på sig när de oskrivna reglerna säger att ´"nu är det dags att skyla dig" - och fram tills dess. Låt dem njuta av ett nakenbad!

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

7 maj 2010 19:25

Varför skulle inte små tjejer så springa nakna om killar skulle få det?
Fan va könsdiskriminerande isåfall.
Har du tänkt på att små barn trivs att vara nakna? Skulle Du kunna ha en liten tjej och en liten kille och låta pojken vara naken men inte flickan? Vad skulle du säga när hon undrade varför hon var tvungen att ha kläder på sig men inte hennes bror?
Nej.. Jag håller inte med, det är klart att små barn ska få springa runt nakna, det är ju faktiskt en liten del av barndomen. Att inte växa upp för snabbt. Att inte skämmas över sin kropp som barn.

Kram.
Anna @ http://AnnaUnik.bloggplatsen.se

http://AnnaUnik.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

jjenniferlundiin

7 maj 2010 19:28

Varför känns det okej att små'pojkar kan gå nakna med inte tjejer?, är det för att killarna bara har "1 privat grejer" & flickor har 2 ? eller för att du själv tycker det är jobbigt att visa dej naken & ser andra som är det eller ? varför ska man klä på ungarna på stranden ?, jag tycker det är fel.. har man koll på sina barn så ser jag inget fel med att låta dom gå nakna, så länge ingen "pedofiler" är i närheten.. Jag tror det är för du själv bara har 2 pojkar.. men alltså det låter ju skit dumt "sätt på tjejerna käder, medans killarna kan gå runt nakna" nej.. små barn njuter av att inte ha massa bikina toppar & trosor på sej när man är på stranden, att vara naken är naturligt.. alla ser olika ut & det är väl ingen hemligt.. då måste man ju vara fullt påklädd på stranden med byxor & linne om man är hemlig... tänk dina barn, när du säger "era kroppar är hemliga & ska inte visas, det låter lite wierd i mina öron, men som sagt alla har olika åsikter.. jag tycker man ska vara mycket naken, man lever bara en gång :-)

 
Emma

Emma

7 maj 2010 19:40

asså shit vad dryg, diskriminering eller?
varför får små pojkar springa nakna, men inte tjejer?

http://emmakivipaasi.bloggplatsen.se

 
lotta

lotta

7 maj 2010 20:53

låt våra barn slippa normativt tänkande, det tvingar "vi" på dem så småningom ändå. vill min dotter springa nakenfis på stranden när hon är 2 år kommer hon få göra de hur mkt hon vill, det är MIN uppgift som förälder att hålla utkik efter "äckelgubbar" det är ju inte så att man släpper sin lilla/lille ur synhåll.

http://luckymom.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards