En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 4 maj 2010

Feminist - ALDRIG!

Av Kattis - 4 maj 2010 20:37

Jag har funderat ofta på det där med feminism......

Särskilt då jag ofta får höra onda ord om mitt huvudsakliga yrke från politiskt håll.

Att vara hemma med barn är en kvinnofälla, det är fel att modern tar hand om barnen mer än mannen. Stackars kvinna som får stå vid spisen....


Jag står för åsikten att varje familj ska få välja helt själva hur de vill leva.

Jag vill inget annat än att få ta hand om mina barn. Jag skulle må jättedåligt om jag var tvungen att lämna dem på dagis vid en ålder av ett år!

Andra vill jobba och har ett yrke de älskar......

Det har jag med, här hemma.


Betyder det då att det är synd om mig?! Att det är synd om mina barn för att de har en mamma och pappa som älskar dem och har gjort ett aktivt val av livsstil?!

Min man jobbar inte 24 timmar om dygnet för det. Han har mer tid med barnen än vad han hade haft om jag också hade jobbat utanför hemmet.

Då skulle han och jag vara tvugna att dela på allt här hemma och han hade inte alls kunnat springa ut och spela fotboll direkt han kom hem.


Är inte feminister för kvinnor? För ALLA kvinnor?

Är det inte en kvinnlig lyx att få vara hemma med barnen? Som att det varit en manlig lyx att få varit hemma med barnen? 

Kan inte föräldrarna få känna efter hur de vill göra på egen hand?


Jag blir så arg när jag ser hur det kommer ut snickarbyxor för tjejer på marknaden. Med blommor på.............!

Är det feministiskt att bestämt kräva en mannens klädesplagg i rosa och glitter?!

Idiotiskt tycker jag! Jag har ett par utmärkta snickarbrallor, likadana som gubbens.

Jämställdhet ligger väl ändå inte i att vi tjejer ska göra om allt till något tjejigare? Då är det väl mer jämställt när vi använder samma typ av kläder och utrustning som grabbarna!

Inte måste mina arbetshandskar vara täckta av blåklint och rosor! Det duger lika gott med de vanliga gulbruna.....


Sen vill jag hävda att vi tjejer och killar inte är likadana.......

Och tacka gudarna för det!


 
 
Bea

Bea

6 maj 2010 12:05

Hittade dig genom Xecute, och vad glad jag är för det! Härligt med en vettig människa och förälder som tänker på egen hand!!!
Själv är jag feminist. Vilken inte är en motsättning. Jag håller med dig. För mig som feminist är det självklart att kvinnan ska få leva det liv hon önskar. Men på samma villkor som mannen! ALLA ska ha samma rättigheter och möjligheter - i samhälle, på arbetet, i skolan och i hemmet. Men vad vi gör med våra liv ska bannemig inte finnas med i "feministstadgarna". Som människa ska jag ha rätten att bestämma över mitt egna liv.

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Calista

6 maj 2010 14:05

Helt rätt! Jag ser mig själv som feminist men tycker inte man ska glömma vad som är manligt och kvinnligt. Att utgå från att bilda ett helt nytt samkört kön är ju helt fel. Feminism är för alla kvinnor och alla ska få välja hur de ska få leva sina liv.

 
Xecute

Xecute

6 maj 2010 14:09

jag blir nästan lite rädd - är vi tvillingar?? :-))
jag tycker exakt samma sak och har skrivit om det flera gånger. bl a "rosa - inte pk" och "status - att ha och inte ha". För såklart får jag samma etikett på mig; den puckade bruden som lever 50-talsojämställt liv, bara för att jag är föräldraledig.

http://xecute.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards