En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 29 april 2010

Hysteriska föräldrar är ett problem för barnen.

Av Kattis - 29 april 2010 07:19

När jag var liten fanns det en mamma som bodde i min närhet, hon lät inte sina barn gå på asfalt......

De kunde ju ramla och skrapa knäna!

Vad lär man sina barn när man far upp som en raket och rusar fram och tröstar alldeles hejdlöst?

Det ser då i barnens ögon ut som om föräldern tror att barnet kunde ha dött allra minst! Därmed blir barnet vettskrämt för att råka snubbla och gråter förtvivlat om det så bara blir en prick på benet.

Det är så otroligt löjligt att bete sig så. Ett barn ramlar, blöder och får blåmärken hela tiden. Annars kan det inte ha fått röra sig obehindrat. Och då blir det hämmat.

Barn måste få klättra och utveckla sig motoriskt, det är väldigt viktigt för inlärning i övrigt.

Kroppsuppfattning är superviktigt för självbilden!

Och självbilden är vad vi jobbar med när vi ska lära oss att älska oss själva.


Jag vet föräldrar som far till farbror doktorn så fort barnet fått en bula!

Tacka f-n för att läkare är trötta på småbarnsföräldrar och inte tar oss på så stort allvar!

Jag kan förstå att en mamma är rädd om sitt barn, men man måste ta sig i kragen och hålla sig cool när det händer barnet något. Det är förälderns uppgift att stötta sitt barn och hjälpa det att känna sig trygg. Inte ska ett barn behöva hantera en hysterisk förälder då det själv har gjort sig illa!?


Jag kan också känna pulsen gå upp i trehundra och tycka att det är jätteobehagligt när det lilla barnet blöder ymnigt från munnen. Men det får jag inte visa mitt barn!

Det är sällan så farligt som det ser ut eller låter som. Mun och ansikte blöder alltid mycket. Man får tvätta av och sen se i faktum hur det egentligen ser ut.


Det finns även far och morföräldrar som börjar skälla ut andras barn då det varit bråk om något och deras barnbarn blivit puttad. Som om det andra barnet kunde ha dödat deras barnbarn!

Nog för att barn kan behöva tillsägelser även av en annan vuxen, men de ska inte behöva ta vad som helst! Det är oacceptabelt! En vuxen människa måste veta hut!


Nej. 

Som vuxen och förälder ska man finnas där för att trösta och lugna. 

Man ska visa sina barn skillnad på fara och ofarligt. 

Att ramla och skrapa knät gör ont en liten stund men är helt ofarligt.


Se till att du är lugn, så hjälper du ditt barn bäst!

 
 
Ingen bild

Ola S

29 april 2010 09:40

Du har ju onekligen en poäng i mycket du skriver.
Dessutom skriver du bra, men jag hoppas att du inte ger dig in i det där med att uppfostra män.
För får min fru reda på hur hon ska göra är det nog kört för mig.

Ha de güt

 
Pillabrita

Pillabrita

29 april 2010 10:16

Jodå... har en del kompisar som är väldigt "överbeskyddande" med sina barn. Och som du säger: Vad lär dom sej? Att allt är farlig?
Näe, ibland måste man kanske "blunda" lite och inte låtsas se allt. ;)

http://www.pillabrita.bloggplatsen.se

 
riesling

riesling

29 april 2010 10:16

Åh, vad skönt att läsa någon som har sunda värderingar. Precis så tycker jag också. Man får inte curla sina barn men ändå stötta dem i det som de upplever som svårt. Att pusha sina barn samtidigt som man ska stötta och låta dem växa in i ansvar i lagom takt är en balansgång som behöver ständig revidering. Men det är ju det som är kul med att ha barn! :-)

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Sandra

Sandra

29 april 2010 11:07

Bra Skrivet.

http://mammatillmolle.bloggplatsen.se

 
Em

Em

29 april 2010 11:25

Håller helt med dig! jag brukar också hålla mig coollugn när någonting händer, det är oftast MINA föräldrar som stirrar upp sig när någonting händer med min dotter. men jag vet att hon själv klarar väldigt mkt, då jag aldrig hållit på och rusat fram och tröstat så fort någonting hänt, så hon brukar själv skratta och fortsätta leka! :)

http://mammasprinsessa.bloggplatsen.se

 
Hannele - Mamma till Kevin & Gravid igen

Hannele - Mamma till Kevin & Gravid igen

29 april 2010 11:28

TACK! Äntligen äre någon mer som håller mig! Tummen upp för ditt inlägg! Jag hade inte kunnat sagt bättre själv!

http://mammah.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

funderaren

29 april 2010 12:19

stället för att oroa dig så mycket för hur andra är med sina barn så kanske du ska inreda lite...du verkar ju ha mycket fritid. en bunt ungar gör inte dig till expert, barn och föräldrar är olika. Själv har en son på 1 och en dotter på 5.

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

29 april 2010 13:02

Verkligen mycket sunda värderingar. Dina barn har och får det säkert hur bra som helst.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Trollmamman Lowa

Trollmamman Lowa

29 april 2010 13:45

Du har så rätt.. När man har flera barn lär man sig också att alla barn är olika även fast de är syskon. . . och ja, minns det som igår när jag fick mitt första barn och blev nervös för det minsta lilla. Fördelen med flera barn är ju att varje barn lär av sina syskon och vilken otrolig glädje det kan vara. Nackdelen är väl att inte hinna med alla små knyten alltid och dessutom hinna få den där lilla egna tiden som man ibland önskar. Ljuvligt, härligt med en massa små troll. . . och du funderare: Alla är experter på sina egna barn förståss. Däremot tror jag att curlingföräldrar får barn som kan ha svårt i samhället. Livet är orättvist tyvärr.

http://www.trollmammanlowa.bloggplatsen.se

 
MarielleGrääs

MarielleGrääs

29 april 2010 20:52

jag håller med dig totalt. när våran lilla son ramlar så säger vi bara - nemen, hoppsan. sen skrattar vi. jag kan bara säga en sak, och det är att föräldrar som visar oro inför ett barn som snubblar gör bara saken ännu värre. nu när han ramlar så tittar han på oss och skrattar, eller ställer sig upp igen helt oberörd. jätte bra inlägg!

http://lenamarielle.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

29 april 2010 21:35

Måste härma övriga - jag håller med. Stackars alla barn som lär sig att det är livsfarligt att ramla!
"Funderaren" är förstås anonym. Vad trött jag blir på dessa fegisar. JO, man blir rätt så expertlik av att ha många barn. "Du verkar ju ha mycket fritid" - personen har själv barn, men tror att du som har sex har fritid. Jaja, no brains, no pain...

http://xecute.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards