En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Graviditetsmys........

Av Kattis - 26 april 2010 09:48

Att vara gravid är underbart. Kanske inte en oväntad åsikt från mig, med tanke på att jag valt att gå igenom det om och om igen.

Men första gången är ju alltid första gången. 

Då är det mer speciellt än någon av de kommande graviditeterna. Så klart.

Men det är alltid mysigt att känna ett liv börja rumstera runt inom en själv. Hur livet vaknar och växer och faktiskt blir lite av en personlighet innan det ens sett dagens ljus.

Men nu för tiden möts mina graviditers utannonsering inte enbart med ett "Grattis!", utan följdfrågan blir alltid : "Jaha, är det en tjej nu då?".

Varför måste människor vara så förblindade av könet?! Måste man efter flera barn av samma "sort" bara leva med en önskan om en av det andra slaget?

Jag förstod redan under min tredje graviditet att denna familj inte skulle bestå av något annat än gossar. Men jag vill ändå ha många barn.

Jag har alltid bestämt hävdat att barnaskaran ska ligga på ett antal av sex stycken.

Sen råkade det enbart bli pojkar allihop. Det kan väl inte jag rå för. Men inte är de sämre barn för det. Eller  mindre önskade.....

Det känns ibland som om folk i allmänhet anser att min son är mindre önskad och välkommen bara för att han råkar vara den sjätte av sitt slag!

Han är en lika stor gåva och ett lika stort underverk som min första gosse!


Varje barn är unik.

Varje barn är en personlighet.

Varje barn är speciell.

Varje barn är en välsignelse.


Och alla är de mina!

 
 
Ingen bild

Britta

26 april 2010 10:22

Nej, könet är ju helt ointressant, så länge man får friska och lyckliga barn. Det jag undrar över är bara: hur sjutton försörjer man sex barn? Jag menar, hade jag sex barn vet jag inte hur jag skulle hinna jobba heltid för att försörja dem!

 
Filozophie

Filozophie

26 april 2010 10:42

Hej igen.

Visst är det så sant att varje barn är en gåva och en helt unik individ. Samtidigt förstår jag en kvinnas längtan efter en dotter då en dotter är en förlängning av henne själv, likväl som jag förstår en mans längtan efter en son som en förlängning av honom själv. Men i slutändan är det ju kärleken som räknas och kärleken till ens barn är ju evig:) Kramen/FiloZophie

http://filozophie.bloggplatsen.se

 
Jessie Svarar

Jessie Svarar

26 april 2010 10:44

Oj vad många du hade. Är det inte jobbigt att vara mamma till småbarn under 9? Tänkte eftersom jag har 3 yngre systrar och det var jobbigt nog när man var mindre:P

Btw, hur gammal är du? För du ser ut att vara väldigt ung, typ max 25

http://itsjessie.bloggagratis.se

 
Xecute

Xecute

26 april 2010 10:50

Känner väl igen mig - både i din beskrivning av att återigen få uppleva graviditetsmiraklet, men tyvärr också i omvärldens kommentarer.
Jag har fyra barn (so far... :-p). Första barnet; åh, fantastiskt, kort och blommor från vänner och familj. Andra barnet, jodå, några kort på posten då också. Tredje barnet; jaha en till. Fjärde barnet; "ska man gratulera eller beklaga?" "En till? Oj, oj, oj..." Osv. Vad är det med folk?!?!? Men jag slipper iaf tjat om kön, eftersom jag fått varannan. Men suck alltså. Jag anser att hjärtat växer för varje barn man får. Så de som nöjer sig med ett barn både har och får mycket mindre kärlek och missar så otroligt mycket. Och, jag tycker synd om ensambarn. Hur kul är det att växa upp utan syskon, tänker jag när jag ser vilken glädje mina barn har av varandra och hur mycket de lär sig av varandra, både genom konflikter och genom att ta efter. Dessutom är det inte kul alls den dagen föräldrarna dör, att vara helt ensam med minnen från barndomen.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Catten

Catten

26 april 2010 11:05

Om och om igen fick jag samma kommentar när jag fått min dotter efter två storebröder: "Jaha, nu har du fått din flicka så nu blir det väl inga fler barn?"

Det blev inte fler, men det berodde inte på att jag "äntligen" fått en flicka utan på att antalet var nog - tänk vad folk ff är insnöade på det där med vad som är "rätt" kön!? Lycka till med alla sönerna =)

http://catten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Evigt älskad

26 april 2010 11:07

Det är så otroligt att folk ska vara så fixerade vid att man ska ha barn av båda könen. Man skaffar ju BARN, spelar ingen roll vad könet är. Jag har själv två pojkar och folk frågar mig om vi ska försöka få en tjej snart. Vi kanske bara vill ha två barn. Eller så spelar det helt enkelt ingen roll vad det blir. Grattis till kommande sjätte barnet :-) Jag förstår att det är ett efterlängtat och älskat barn du väntar.

 
Mia

Mia

26 april 2010 11:45

Åh vad jag känner igen mig!
Jag har 4 barn, 4 pojkar och jag var så satans less på att höra " jamen då Blir det en tjej den här gången då"
Hade inte minste grabben varit med om en olycka hade jag också velat ha åtminstonde 1 eller två barn till och jag lovar att det hade blivit pojkar
Grattis och Lycka till!

http://viggosmamma.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

26 april 2010 11:58

Grattis till graviditeten !
:)
Såklart att nr 6 är lika välkommen som de andra 5 ! Jag kan inte ens tro nåt annat, har man önskat sig 6 barn så måste ju någon bli nr 6..å någon nr 1..men banne mig lika älskade bägge två !
Åh människor ska göra allt så krångligt..

Kön hit o kön dit ! :)

När är den beräknad?

Kram Kram :)

http://bidrottning.bloggplatsen.se

 
malin

malin

26 april 2010 12:10

Gilalar din blogg grymt! Väntar mitt första barn så det är en spännande känsla. Bryr mig inte så mycket om könet men tycker alla andra gör de. Barn som barn, lika mycket älskvärt iaf.

http://malintjus.bloggplatsen.se

 
MammaMia

MammaMia

26 april 2010 12:21

Hej hej!

Jag har FYRA killar och visst skulle jag kunna tänka mig en till om det inte vore för att kroppen sa ifrån :(
Könet spelar liksom inte så stor roll,men jag känner så väl igen kommentarerna då vi även mist en dotter i min mage i v 23 hösten 2007

http://hcalleskula.bloggplatsen.se

 
Lyllan

Lyllan

26 april 2010 13:16

Om man är så fixerad av vilket kön som barnet man väntar är utav så borde man tänka över om man är redo att ha barn. Båda könen har ju för och nackdelar, och en mor bör älska sitt barn oavsett. Kollar man bakåt sett så va det alltid en fördel med killar. Skaffa så många barn du vill, utav vilket kön som hellst, så länge du trivs med det och kan ta hand om du du för till ivet ;)

http://gasoline.bloggplatsen.se

 
Lyllan

Lyllan

26 april 2010 13:27

Har nu läst igenom din blogg lite mer nogrannt, gillar den. Hoppas att se mer utav dig i framtiden =) Värt nästan sugen på att skaffa en stor familj, även fast jag bara vill ha 1 eller 2 =/ Haha, du har nog dåligt inflytande på mig =P Skämt å sido ;)

http://gasoline.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

26 april 2010 14:15

Grattis till alla dina pojkar!! jag är mamma till 3 pojkar och sen har jag 5 barnbarn som också är pojkar. 1 flicka har det blivit, mitt barnbarn nummer tre, men vare sej det är pojkar eller flickor så har alla varit välkomna. Inte spelar det någon roll vilket kön det är, huvudsaken är väl att dom är friska.

Önskar dej lycka till med alla dina barn!

http://violett.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

26 april 2010 14:35

Håller med dig :) Jag skulle bli lika glad för varje barn jag får oavsett kön :)

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Gubbfan

Gubbfan

26 april 2010 15:13

Råkade halka in på din blogg.
Självklart är det viktigaste att det blir ett barn. Helst friskt.
Kan du sedan ge din killar en fin uppfostran och lära dem att vara aktsamma med sina medmänniskor och miljön, så är det fullt tillräckligt. Du har jobb så du klarar dig.
Som en liten illustration till hur fånigt det kan vara att önska sig ett barn av visst kön kanske jag kan berätta att mina föräldrar hade två gossar. Så fick en bekant ett flickebarn och det var ju så gulligt. Så man bestämde sig för att man skulle ha en tös också. Resultatet blev tvillingpojkar.
Jag och min tvillingbror är ju tacksamma för det.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Emy

Emy

26 april 2010 16:53

Grattis till graviditeten!! (:

Jag hamnade på din blogg av en ren slump men kände genast igen mig i din beskrivning. Jag är 15 år och jag har 8 (!) syskon, alla är de av det andra könet.
Och jag är yngst (av alla vi biologiska syskon). Därför drar alla slutsatsen att min mor slutade skaffa barn för att hon äntligen fått en dotter.

Fel. Hon ville inte ha fler för att hon tyckte att nio var nog.

http://thehostresswithoutaname.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

26 april 2010 18:44

Helt rätt inställning! Varje barn är en välsignelse. Människor som hänger upp sig på vilket kön barnet ska ha är oftast människor som inte borde ha barn.

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

 
Sarah

Sarah

26 april 2010 18:59

Hej!
Du har så rätt, varje barn är unik, vare sig det är en flicka eller pojke! Det spelar ju eg inte någon roll! Kan tänka mig hur mysigt det, jag fick enorma modersknslor och en hel annan känsla i kroppen dom få veckorna jag var gravid. En hel underbar känsla så kan tänka mig att det är nnu bttre en hel graviditet!!! Grattis till alla dina söner!! :) Som sagt varje barn är unikt!
//Sarah

http://sarahsecret.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

26 april 2010 19:12

Hej!
Jag vill bara säga att jag är uppvuxen med 5 systrar, och vi alla har kommit i rad!:) Och jag tycker att de som betonar vikten på att man ska ha olika kön på sina barn kan slänga sig i väggen ;)
Hoppas du med hela din familj mår bra!

/Emma

http://www.starliight.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Britta

26 april 2010 21:55

Fine, mysigt mysigt, könet ointressant, hjärtat växer osv, men återigen: försörjning?

 
Ingen bild

Mamma Mia S

27 april 2010 10:05

Hej!
Självklart är det en välsignelse att få så många barn, oavsett kön, men att vilja önska sig en dotter efter fem pojkar tycker inte jag är något fel. Den sjätte pojken är lika älskad för det. Efter våra 3 tjejer så skulle vi ha älskat två till lika mycket som vi nu älskar våra 2 söner! MEN det ÄR speciellt att få det andra könet. Men som sagt varje barn är unikt och älskat oavsett kön! Ska bli kul och se hur "Elvis" ser ut när han kommer ut, vem blir han mest lik??
/Mia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards