En bit ur mitt liv

Alla inlägg under december 2009

Av Kattis - 4 december 2009 19:52

Fredag igen och det riktigt känns i hela kroppen....

En underbar fredag med underbara barn och en underbar man. Vad jag är lyckligt lottad!

Det ska bli en så mysig helg med julmiddag med svärföräldrar och renoveringspyssel i judolokalen, heter väl nå´t häftigt egentligen.... Familjemys rakt igenom..........

Av Kattis - 4 december 2009 14:57

Vi såg på naturfilm i onsdags. En film om Afrikas katter....

Som i de flesta filmer om djur ingår scener om parning, bebisar och mat.

Så även i denna, lite väl mycket kanske, med tanke på att det handlade om tigrar, lejon, geparder m.m Ena gossen undrade varför de hoppade på varandra hela tiden?!

Ja, så fick vi in lite biologi i det hela....

Och sen var det mycket jakt på mat och ätande av fällna djur. Det var inte så roligt att se på, men det är ju dock naturligt. Inget farligt egentligen. Men vi fick be barnen titta bort ibland.

Till slut sa de stora killarna, "Det är bättre att se på Indiana Jones, naturfilmer är för läskigt att titta på!"

Av Kattis - 4 december 2009 08:55

Ser du inte handen framför ansiktet,

för de stora målen som hägrar i horisonten?

Glömmer du dina stora rikedomar,

för dina stora drömmar? 

Har det undgått dig vilka enorma framsteg du redan gjort,

för att du alltid vill ligga fem steg före?

Är du aldrig nöjd,

kommer du heller aldrig kunna lyckas...

Ha dina mål synliga

men missa inte att se det du redan har.

Sträva alltid framåt

men låt inte det förstöra glädjen över det du redan åstadkommit.

Jobba för imorgon,

men gläd dig idag.

Av Kattis - 3 december 2009 12:56

Nu har jag varit och fått däcken bytta och inhandlat salvor och krämer m.m

Båda sakerna borde ha gjorts för länge sen....

Mina hudvårdsprodukter har varit slut hur länge som helst och då blir det inte bättre än att man använder vilket skit som helst som finns i lådan. Vilket förstås resulterar i att allt blir obalanserat och huden torkar ut fortare än kvickt.

Jag har en hud som lätt dammar av torrhet. Och använder jag fel sorts salvor blir det än värre. Mina händer ser just nu ut som på en åttioåring.....Hemskt!

Men det är ju inte lätt att hitta salvor som inte innehåller all smörja som förstör hudens egen fettproduktion. Det mesta innehåller ju alla dessa parabener, vasselin, glycerin, mineraloljor och bensinrester. Jag vet inte hälften av vad allt heter.

Men jag vet att de skapar "läppsylberoende". Ju mer de används, desto mer behövs de. Passligt nog för de stora tillverkarna. Visste ni att detta gäller det mesta inom apotekets sortiment också! Och kortison ska vi inte prata om. Aldrig att jag använder det. Om det inte gäller svåra allergier och andningsbesvär förstås.

Nej, jag har äntligen för några år sen hittat en hudvårdssalong som enbart säljer naturliga och äkta hudvänliga produkter. Som märkesexempel kan jag nämna Dermanord. Mycket bra och prisvärt! Svenskt är det också, vilket för mig är ett plus, med tanke på transporter och miljön.

Om ni är mer intresserade om alla ingredienser på hudvårdshyllan, gå in på Dermanord´s hemsida. 

Av Kattis - 3 december 2009 07:12

Jag gick med på en prenumeration av Kalle Anka som ska ta slut vid årsskiftet. Som present skulle grabbarna få Disney´s "De tre musketörerna", men hem kom ett brev om att den filmen var slut och att vi därför fick den så hyllade "High scool musical".

Hmmmm.....

Igår tänkte jag att killarna skulle få se den på eftermiddagen, jag hade egentligen inte stor vetskap om vad det var för nå´t. Jag förstod nog att det inte var något de skulle finna så superspännande....

De satt som ljus under reklamen med alla nykomna filmer, någon började skruva på sig under introt. När väl filmen var igång var vardagsrummet tomt. 

Men en kille kom tillbaka efter en liten stund. Min sexåring.

När sluttexten rullade, gissa vem som suttit som klistrad den större delen av filmen?

Mamma.........det var ju som en ny ung Grease! Jag kommer nog ihåg Grease som bättre än denna, men det var samma härliga high scool-spririt.

Sången var tyvärr så pålagd så klistret nästan var synligt, och det var ett rejält överdrivet skådespeleri. Men den var mysig.

Av Kattis - 2 december 2009 15:03

Lyssnade till min Jill Johnsson-julskiva från ett par år tillbaka. Sista låten är såååå mysig. Tyvärr hittade jag den inte på youtube, men den fanns i en annan version. Som kommer från en i övrigt också mycket bra film.....



http://www.youtube.com/watch?v=htSXKYs8sQM

Av Kattis - 2 december 2009 11:35

ÄNTLIGEN! Nu är minusgraderna här och leran är hård som betong. Inga nersmutsade skor, nu kom vinterkängorna fram. Glittrande frosttäckta gräsmattor och vita trädgrenar. Klarblå himmel och skinande sol.

Åh, vad livet kan va underbart.......

Av Kattis - 2 december 2009 07:16

Som stallboskap som med våld vill tillbaka in till sina boxar, även i en våldsam brand.

Så lever också vi människor med våra vanor, normer och rutiner.

Det krävs mycket för att få någon att komma till insikt om en dålig vana. Att kunna vända det betrodda till något opålitligt, det goda till något ont.

Som ett barn som till hundra procent är övertygad om att allt som kommer ur mammas och pappas munnar är alldeles sant. Otvivelaktigt litar på allt de säger.

Styrkan måste vara enorm för att kunna släppa tilliten och våga inse att de kan ha fel. Då finns risken för att även en del respekt blir kantstött.....

Man vill hellre hålla fast vid den gamla sanningen än börja tvivla, och sakta se fler och fler små sprickor i fasaden. Det kan länge vara lättare att försöka spackla igen de där sprickorna och söka förklaringar till alla småfel..

Till slut hoppas jag ändå att vi alla vågar se sanningen i vitögat och stå starka inför sanningen. Våga tvivla, se hellre det onda för vad det är och vänd om. Gå hellre tyngda åt andra hållet än att stanna trofast vid något felaktigt. 

Ser du sanningen har du makten.........

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards