En bit ur mitt liv

Alla inlägg under december 2009

Av Kattis - 16 december 2009 18:46

    



Nog blev han väl söt?

Av Kattis - 16 december 2009 16:29

Nu är alla barnen inkomna från snödrivorna utanför. Blöta, kalla och med rosiga kinder. Nöjda och trötta kommer de nog somna ovaggade ikväll.

Snart är det dags för kvällsmat och på menyn står blodpudding och bacon. Skämsmat men i min smak riktigt gott. Och barnen kan äta hur mycket som helst.

Jag brukar låta några äppelbitar puttra ihop med lite russin, vinäger och socker. Det är ett gott vuxentillbehör.........


Jag har så gott som blivit helt klar med gossens ekorrdräkt. Ska visa hur den blev sen,i all enkelhet. Det är en utochin-vänd pepparkake-dräkt som utgör basen i det hela. Det gäller att göra det lätt för sig...........

Av Kattis - 16 december 2009 10:17

Sitter och klurar på ord.......tiden bara rinner iväg.

Mor min är hos frissan och lunch måste snart påbörjas. Vad ska man hitta på idag då?

Att gå till skolan i morse var ett äventyr. Snön ligger nu djup hos oss. Djup i vår bemärkelse i alla fall. Förmodligen inte med en norrlännings ögon mätt. 

Vi kanske har två decimeter..........inte så mycket, nej.

Mina vinterskor gav med sig i dragkedjan här om dagen. Så jag har försökt pulsa runt med gympadojor. Gick inte idag. Fick ta mina höga stövlar som inte direkt är gjorda för snöväder. Hmmmmmm. Måste nog göra ett litet inköp igen. Attan också ;)

Lille D hade äntligen en feberfri natt. Härligt att få sova någorlunda ostört!

Hoppas febern håller sig borta nu.


Imorgon är det musical för min sexåring. Det ska bli otroligt spännande. Han ska ju vara ekorre. Svansen har jag sytt och kläder till är utvalda. Nu måste jag bara sy fast svansen på något bra sätt. 

Undrar vad jag gjorde av kläderna förresten?! Måste nog gå och leta!

Hörs igen sen........

Av Kattis - 16 december 2009 09:31



Världen är gömd under vintervit skrud

ligger tyst under täcket av snö.

Trädet ståtar som beslöjad brud

står där som oskuldsfull mö.

Ljuset är fast i var vinterkristall

lyser upp i vår mörkaste tid.

Skimrar på varje gren i vår tall

ger oss känslor av julefrid.

Barnen tumlar i snön omkring

skrattar med ögon som glittrar

Att ramla omkull gör ingenting

barnen jublar och fnittrar.

Tänk att lite väta från ovan

i vacker form av en flinga.

Kan vara den största gåvan

som naturen oss kan bringa.



                        KT 09

Av Kattis - 15 december 2009 18:41

Nu har det snöat i flera dygn, tror jag. Hmmmmm.......

Någon sa att det skulle falla 15 cm till i natt. Får man vara otacksam? Det är ju underbart, men lite jobbigt också.


Nu är disken avklarad och kvällen inledd. Snart ska jag stoppa två i säng och be att få höra två andra läsa högt några sidor var. Lille D måste jag natta själv också. Mannen jobbar sent ikväll, inte hemma förrän till nio antar jag.

Men jag har ju mor min här ännu. Det underlättar naturligtvis. 

Ska trampa på cykeln enligt schemat denna afton, men jag skulle helst slippa faktiskt. Skulle hellre ta en tallrik glass och slå mig ner i soffan. Få se vilket alternativ som vinner...........

Av Kattis - 15 december 2009 15:49

       


Härlig morgonpromenad till skolan! Lillebror blev inte lika glad över bollen i nacken.......

Av Kattis - 15 december 2009 14:37

Detta väder ger en ju samma tvungen-att-gå-ut känsla som sommarens sol! Men killarna i skolan har ju sina raster i alla fall......

Och lille D har feber, så det kan jag ju alltid skylla på.

Nej, nu väntar vi hem storebror och mormor för en varm choklad och bulle!

Av Kattis - 15 december 2009 12:24

Var ute och sladdade med bilen på väg hem från "kyrkis". Plötsligt får jag passera en kille ute och vandrandes med sina tre bulldogar mitt på körbanan. Varav den ene hunden drar och släpar på kedjor med en kraftig pinne emellan sig. Som en plog.

Första reaktionen är argsint, "knäppa människa!" Sen tänker jag att hunden förmodligen ser det som en arbetsuppgift, och det är något som hundar mår bra av. Att känna sig "nyttiga"......

Men sen börjar jag fundera på killens syfte med det hela, det var nog inte enbart att ge hunden en uppgift, eller?! Vad vet jag.......

Snabb att döma. Men ser man ut som en tuffing, så tänker alla hårda tankar om en.


Lille D har fortfarande feber, men eftersom mor min är här kunde jag och Si ta en sväng till kyrkis i alla fall. Skönt att komma hemifrån lite. Och få se på det underbara landskapet i vinterskrud. Det är ordentligt med snö nu, så vackert.

Nu har även mamma hjälpt mig med alla skjortor som skulle strykas och inköpen. Sååå himla tacksamt! 


Idag ska båda mindre skolgossarna följa med kompisar hem, till samma hem dessutom. Så ingen för mig att hämta i eftermiddag. Förutom senare, när de ska hem från kompisarna förstås.

Mormor brukar alltid vilja skämma bort äldsta med att få bli hämtad också, det kan hon ju få. Då blir han glad......


Det går hårt till på rasterna i skolan nu när all denna snön kommit. Undrar om någon kommer undan från att få en snöboll på sig. Man får hoppas lärarna är på alerten och håller koll. För de stora kan va ganska grymma mot de minsta!

Som min ettaklassare som blev vrålmulad igår. Han kunde ju inte ge igen, för de hade blivit tillsagda att de inte fick mulas. Så han fick gråtande gå därifrån. Och när han sa till en rastfröken sa hon att om han var på fotbollsplan så får han vara beredd på att bli mulad. För där är det snöbollskrig hela tiden. Annars ska han inte gå dit.

Men alla måste ju få samma regler att följa!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards