En bit ur mitt liv

Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Sjukvårdens fram och baksteg.......

Av Kattis - 12 november 2009 09:05

Då min mamma var i yngre tonåren opererade hon bort sina tonsiller (halsmandlar), sittandes vaken på en stol. In kommer läkaren med "slaktar"-förkläde och skyddsglasögon och ber henne gapa stort. Sen klipper han sonika bort tonsillerna och hon blir kvar på lasarettet i en veckas tid.

När jag själv tog bort samma sorts mandlar i tioårsåldern, för en sisådär tjugo år sen, blev jag inlagd och nedsövd och kvar i också en vecka. Jag fick äta en massa glass och kunde nog först då jag kom hem äta en ordentlig smörgås, utan kanter dock.

Igår tog min lilla sexåring bort sina tonsiller (ärftligt?) och blev inskriven vid ett-tiden, då hade han inte fått äta något sen klockan sju på morgonen. Han var LITE hungrig! Stackars barn.....

När han fått nålar och prylar placerade och blivit ipumpad en massa lugnande och smärtstillande, körs han upp till operation. Då kommer det två akutfall som ger honom en väntetid på över en timme! Klart att akutfallen ska in före, ingen tvekan om saken, men borde det inte finnas någon planering då det gäller barn? En bokad läkare specifikt för dem, som inte berörs av akutfallen? Han skulle inte ha behövt vänta så länge utanför operationssalen i alla fall.............

Då han var klar fick han vakna upp i lugn och ro innan han togs tillbaka till barnavd. Sen var det dags att ta sig hem, avdelningen stänger klockan halv tio!

Hem nio timmar efter samma typ av operation som jag och min mor fick ligga inne i en vecka för. Med ett undantag, jag och mamma tog bara bort tonsillerna, Sa tog dessutom bort polyperna.

Vi fick hem vår lilla son med ordern att bevaka honom under natten, han fick inte sova ensam.........


En annan sak har hänt med en annan typ av ingrepp.

Då jag var ungefär åtta, nio år skulle jag klippa av bandet under tungan. Jag kunde nämligen inte lipa eller säga R ordentligt. Vi kom in till läkaren som satte mig på en stol och frågade om jag först ville få en spruta som först stacks och sen tog bort det onda. Och därefter klippa av bandet med en sax. Eller ville jag hellre bara ta saxen och klippa och sen va klar? Mitt korta svar löd : "Klipp!"

Det kom väl lite blod och kändes aningen konstigt, men mer var det inte. Vi gick därifrån och idag kan jag rulla på R som bara den.........

Nu för tiden ska barn sövas vid den typen av ingrepp också!

Min väninnas son skulle gå igenom det då han var ganska liten, runt ett och ett halvt tror jag, men hon bad om att få göra det i vaket tillstånd. Men det gick inte för sig. Varför, undrar jag?


En del saker inom vården ska förenklas (till det sämre?) och annat ska vi krångla till (förbättra?)..................

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 20 augusti 2021 20:38

Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...

Av Kattis - 19 augusti 2021 18:01

Nu har det snart gått en vecka sedan mitt lopp i Vemdalen och jag har lagt om min träning inför Göteborgsvarvet halvmaraton om en månad. Så nu blir det färre höjdmeter och mer tempo. Dagens träning planerade jag för att kunna jobba på det tempo jag...

Av Kattis - 16 augusti 2021 22:00


Av Kattis - 16 augusti 2021 21:58

Vemdalen fjällmaraton 45km Hade tre mål för detta lopp: 1. Klara av starten och de första fyra km utan adrenalinpåslag som resulterar i att jag är energitömd efter 500m. 2. Hålla tempot för att klara mig till 32km innan repet skulle dras efter ...

Av Kattis - 13 augusti 2021 13:24

Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards