Direktlänk till inlägg 5 november 2009
Var kommer alla pengarna ifrån? Hur får man dem egentligen, och allra viktigast, varför?
Är de något som kommer efter ett väl utfört arbete eller är det något som i efterhand ska visa sig vara välförtjänt?
Vad vill vi att våra barn ska få för inställning kring detta....................?
Jag hör många påpeka att de ungdomar som kommer ut i arbetslivet idag är oerhört lata och overksamma. De visar ingen geist eller företagsamhet överhuvudtaget. Allt enligt dem som försökt få in nyanställningar bland ungdomar.
Hur kommer det sig? Är det något som blivit inlärt eller är det rent allmänt en generationsfråga? Har det alltid varit så?
Kan vi på något sätt ändra på detta?
Jag hörde på radion igår att barn har rätt till en veckopeng/månadspeng utan någon ansträngning alls. Varför då, undrar jag? Det är inte alls den tanken jag vill lära ut till mina barn. Menar de att pengen ska var löning av ett ansträngande skolarbete? För då är det ju faktiskt något som ska "bevisas" också, och inte alls en gratis inkomst.
Nej, jag vill lära mina barn att om de jobbar hårt och visar vilja att nå ett mål, så lönar det sig. Jag vill inte ge dem en peng som det sen ska tjatas om att de ska jobba för. Då blir det ju ett negativt moment.
Jag vill att de ska se att det är arbetet som ger dem lönen.
Vilken trötthet jag upplever just nu! Två veckor in i arbete efter en väldigt lång semester och det är klart att det tar på krafterna att komma in i rutiner igen, lära mig nya rutiner för ändrade arbetsförhållanden, jobba ihop mig med nya kollegor ...
Som på ett fullastat lasbilsflak längs en dammig grusväg genom den indiska landsbygden känns det. Trångt bland människorna, gråtande barn och snarkande äldre. Det är bara yrande fjädrar från hönsburarna staplade på taket som saknas. Jag sitter på...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | |||
30 | |||||||||
|