En bit ur mitt liv

Alla inlägg under juni 2009

Av Kattis - 30 juni 2009 21:59

Semestern närmar sig, bara några dagar kvar nu.

Fast vi är ju redan lediga.....Det är bara pappsen som ska komma hem också. Eller vara hemma, menar jag.

Semestertider betyder en avslappnad tillvaro. Lite mer glass och tivoli liksom. Grillkvällar med vänner mitt i veckan.

Men vad jag inte förstår är varför barn under tio plötsligt ska få vara uppe till klockan tio varje dag bara för att det är ledigt. Av vilken anledning? För att mamma och pappa inte orkar ta tag i läggningen eller för att föräldrarna vill vara snälla?

Alla människor mår bäst av rutiner, speciellt barn. Att gå och lägga sig och vakna vid samma tid varje dag skapar en inre dygnsrytm som ger en stabilitet och lägger grunden för en god sömn.

Ett barn som är något under tio har väl ändå inget behov av att vara uppe senare helt plötsligt vardag som helgdag?! Då är det väl bättre att sova och gå upp och leka på morgonen i stället!?

Jag tror endast att det mer stör den inre balansen och dygnsrytmen än att det roar. Visst är det kul att få vara uppe längre än vanligt när det händer något speciellt, som en fest eller filmkväll.

Men annars mår nog ett litet barn bättre av att få sova som det ska och brukar.

Jag hör många barn som är ute och skriker bortåt tiotiden här utanför.

Och inte låter de glada för det. Det blir mest skrik, bråk och gråt.....

Nej, jag för min del håller fast vid rutinerna. Det är dem som gör mina barn lugna och trygga.

Av Kattis - 30 juni 2009 11:32

Det pågår pusseltävling i rekordfart just nu på mitt vardagsgolv. Det går inte att vara ute i några längre stunder under denna solen. Mina gossar har förvandlats till jättelika pepparkakor. Det är nästan lite hemskt att se....

Vad jag hört är det dock inte någon fara att få färg på sig, det är brännskadorna som man ska akta sig för.

Själv gör jag allt för att undvika solen, bara på grund av att jag inte står ut med värmen. Men färg får till och med jag ändå....


Släktfesten i söndags var riktigt trevlig, så när som på den förskräckliga värmen. Vi hade som sagt inte träffat den släktsidan på flertalet år. Så det var verkligen roligt att se dem igen.


Igår hade jag fönsterputsaren här och idag kommer glasmästaren för att byta två rutor..... Det blev lite tokigt i ordningen, men det är inte fönsterputsaren som orskat de trasiga rutorna. Jag hade förväntat mig att gubben skulle ta hand om fönsterbytena, men han har aldrig tid. Så det blev som det blir......

Med fönstertvätt kommer tankarna på gardinbyte. Jag köper dock inte nya gardiner förräns rummen är renoverade och ordnade som jag vill ha dem. Annars kommer de ju inte passa in sen....

Men nu börjar de flesta rummen vara klara. Så nu är ursäkterna slut.

Fast det är dyrt med snygga tyger. Och jag är mer en sån som hittar ett snyggt tyg och sen kommer på vad jag vill göra med det. Jag har just köpt in ett mysigt dovbeiget djungeltyg som ska få bli sängkläder till lille D.

Jag såg nog ett härligt pastellprickigt tyg som skulle vara jättecharmigt som köksgardin, men jag vill nog sy klart det andra först. Annars har jag till slut en drös tyger som ska sys, men som aldrig blir klara. Och det blir bara stressande...........


Av Kattis - 28 juni 2009 10:19

Jaha, nu är det dags att dra sig iväg till festligheter med den andra sidan av familjen. Puh, i denna hettan...........

Det blir säkert jättetrevligt.

Av Kattis - 27 juni 2009 15:50

Vilken hetta vi har!! Tack och lov för plaskdammen!

Vattnet har värmts upp till 27 grader bara av solen.

Jag håller mig inomhus tillsammans med min symaskin. Jag måste se till att bli klar med överkasten till mellankillarna. Sen ska jag sy en dopkappa till lille D. Ja, nu blir det dop till slut i alla fall. Inte det att jag inte är troende, men jag är lite av den uppfattningen att barnet gott kan få döpa sig själv vid en äldre ålder. Men med en svåger som just blivit präst är det lite svårt att stå på sig..............

Och det är ju riktigt gulligt med en ettochetthalvt-åring som knatar in själv till dopfunten.

Men då är han också för stor för en dopklänning, så då får man hitta på något annat tjusigt.

Det hoppas jag att det blir också. I mitt huvud ser det i alla fall jättegulligt ut. För jag ska sy det själv alltså.

Just nu är pappa med de största fem för att handla lördagsgodis. Ja, fem är de för att vi varannan helg har ett extrabarn.


Lille D fick en egen lite pool idag, och det var alldeles otroligt uppskattat. Han rullade omkring där och njöt i stora drag! Det var jätteskoj, det syntes lång väg.

Jag tror nog att det snart blir ett plums för mig med, det riktigt bränner i ansiktet och på benen. Kanske jag skulle passa på nu när jag har poolen för mig själv..........................?

PLUMS!

Av Kattis - 26 juni 2009 11:00

Nu har vi spelat badminton med fullt ös. Jag har ofta fått kommentarer om min förmåga att lyckas hålla mig i form trots alla mina graviditeter och amningsperioder. Ja, vilket fett kan sitta kvar när man får leka och springa omkring med fem levnadsglada killar dagarna i ända?

Det sparkas boll, spelas badminton, lekes kull, cyklas på tur. För att inte tala om allt springande med tvätt upp och ner för alla trappor och alla dessa vändor med dammsugaren, som också kommer med att ha en stor familj.

Vi pratar ofta om vikten av att vara respektfulla mot varandra och ha en god ton mellan oss. Att hjälpas åt och stötta varandra när det är något som är krångligt. Och att hurra när någon lyckas och inte retas om det blir fel.

Nu på morgonen bakade de fyra älsta, Lille D på ett år är än så länge lite för liten, chokladmuffins tillsammans. Min älsta på nio var väl den som dirigerade det hela, berättade vad som skulle tas fram och såg till att det blev rätt gjort. Men de hjälptes alla åt, även med att låta treåringen få känna sig delaktig. Han kunde plocka fram bunkar och slicka skålen förstås. De är så duktiga, inte ett bråk blev det. Till och med när de, FYRA killar mellan tre och nio, skulle slicka EN skål, kunde de göra det rättvist och utan tjafs.

Då blir en mamma glad.........

Av Kattis - 26 juni 2009 06:57

Shit, shit, shit.............

En ikon över åttiotalet har gått ur tiden! En minnets ljudbok över barndom och tonår.

Det är helt otroligt vilka texter denna man har givit oss alla.

Han kommer hyllas till samma nivå som Elvis inom kort. Det är jag övertygad om.

Jag är inte en av de största fansen, men jag känner ändå en stor sorg.

Jag glömmer aldrig när jag fick höra "Thriller" för första gången. Det var med min faster under en semestervistelse på Ljusterö. Och jag tyckte den var superhäftig, läskig och spännande.

Ja,.....han var en real superstar.......... 

Av Kattis - 24 juni 2009 11:26

Poolen håller en temperatur runt 22 grader mest hela tiden. Men det är fuktansvärt kallt! Vid 30 är det nog badbart. Men det kommer aldrig upplevas i vår lilla plaskring.

Fast det är otroligt skönt att kliva i och gå ett varv bara för att svalka ner sig en aning!

Till helgen blir det släksträff på makens sida. Det är inte något som hör till de årliga traditionerna. Vi får väl se hur det blir, vi har inte sett dem på många år. Jag tror vi hade ett barn sist. Och där har de både hunnit gifta sig och skilja sig......

Usch, det är tråkigt det där med skiljsmässor......Ibland är det dock den enda utvägen, och det går att sköta det snyggt och med en kamratlig ton.

Men det är alltid ett misslyckande. Antar jag....Jag skulle i alla fall känna det så. Fast jag är ju inte rätt person att uttala mig, har ingen erfarenhet av detta. Min mamma och pappa separerade innan jag blev till höll jag på att säga, men innan jag blev född åtminstone. Så inte ens då behövde jag uppleva någon skiljsmässa. Tack för det!

Men inte är det lätt att växa upp med en ensamstående förälder heller. Särskilt inte som ensambarn. Då ska man hantera alla föräldraproblem alldeles själv.......

Det är väl därför jag vill skapa en stor syskonskara antar jag..........

Av Kattis - 23 juni 2009 21:36

Det skulle vara kul att se hur individerna som läser min ord tolkar sitt liv...

Fast det kanske går att tolka den som inte ens vågar fundera också......?

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards